Hooggevoeligheid en school. Hoe kun je ontprikkelen op school en thuis?

Hooggevoeligheid school

Na een fijne vakantie ga je weer naar school. Je kijkt ernaar uit en vindt het ook wel spannend. In de klas gaat het prima, maar wanneer je papa ziet op het schoolplein ontplof je. Jouw tas vliegt door de lucht en jouw emoties zijn intens. Je huilt, gaat niet achter op de fiets en je schreeuwt tegen jouw zusje. Na twee dagen school zit jouw emmer al vol!

Kinderen reageren op veranderingen, zoals een eerste schoolweek. Toch is de manier waarop dit gebeurt verschillend. Hooggevoelige kinderen lopen vaker en sneller rond met een volle emmer en krijgen deze minder snel leeg. Zelfs na een goede nachtrust zijn zij soms nog niet ontprikkeld. Lees hier over hooggevoeligheid en school 

Met een volle emmer uit school

Ieder mens heeft een bepaalde mate van gevoeligheid. Is jouw voelskracht groot? Dan ben je in een grote mate gevoelig en kun je diep meevoelen, opmerken en verwerken. Dit wordt ook wel hooggevoelig genoemd. Informatie (een prikkel) komt via onze zintuigen binnen. Bij hooggevoelige kinderen dringen meer prikkels tot het bewustzijn door dan bij andere kinderen en de informatie wordt dieper verwerkt. Je kunt je voorstellen dat school een flinke dosis prikkels geeft. Het is wennen aan alle indrukken en kinderen. Op school vertonen hooggevoelige kinderen soms wel gewenst gedrag, maar thuis ontprikkelen ze met intense emoties en buien.

hooggevoeligheid en school

Hoe kan jouw kind ontladen na schooltijd?

Enkele ideeën zijn: een hut bouwen, kleuren of krassen, buiten fietsen of rennen, trampoline springen, water drinken of rauwkost eten (kauwen is sterk ontprikkelend). Kijk wat bij jouw kind past en overweeg om tijdelijk rustig aan te doen met buitenschoolse activiteiten en afspraken. Wellicht kun je het ook bespreken met de juffrouw of meester en is er op school ook ruimte om te ontprikkelen? Denk aan:

  • Een rustig plekje in de klas of op de gang om terug te trekken.
  • Tussen de les of taken door bewegen of meer korte pauzes.
  • De ruimte krijgen om taken te doen op de gang.
  • Afspreken dat jouw kind dit met een gebaar, symbool, armband of legoblokje aangeeft, omdat dit soms gemakkelijker is dan iets zeggen.
  • Vooraan in de klas zitten.
  • En bovenal (h)erkennen dat jouw kind prikkels en spanning opbouwt in de klas.